vrijdag 20 februari 2009

Onderhoud Citrus







Naar aanleiding van enkele vragen die we vorige week kregen,

Het snoeien van citrussen gebeurt tussen maart en oktober tot de definitieve vorm bereikt is. Tussen november en februari is enkel een onderhoud snoei mogelijk.

Men mag heel de winter voedsel geven als de planten binnen in een huiskamer staan. Enkel Citrus mitis kan overwinterd worden in de huiskamer. Deze planten groeien, bloemen en geven het hele jaar vruchten. Ze verbruiken dan ook voedsel.

De andere citrussen mesten we van maart tot oktober afhankelijk van de standplaats en de overwinteringstemperatuur. In de rustperiode mesten is niet goed. Het zout-gehalte stijgt in de potten en de voedselelementen spoelen weg. Dit is niet echt goed voor de plant.

Als antwoord op een tweede vraag die wij kregen,

Plakkerige bladeren kunnen wijzen op schildluis. Dit kan bestreden worden met

- Okapi van Edialux (zeer goed)

- Confidor (ook goed maar vruchten zijn niet meer eetbaar)

1 opmerking:

  1. Dat is duidelijke uitleg, ik ga je blog volgen Bart!
    Bij mij begint het trouwens ook te jeuken, maar ik ben nog wat onzeker met de oranjerieplanten. Ik heb ze allemaal wel vrij goed door de winter gekregen. De citrussen kregen geel blad, en ik heb ze zelfs bijna laten verdrogen. Ik kan zeker nog wat advies gebruiken!

    Groeten,
    Jean Vanhoof

    BeantwoordenVerwijderen